§1 Foreningens navn og område
Foreningens navn er: Grundejerforeningen Espedammen.
Dens hjemsted er: Brøndby kommune.
Foreningens område er matr. Nr.: 17 dz, Brøndbyøster by og sogn eller parceller udstykket heraf.
§2 Foreningens formål
Grundejerforeningen forestår anlæg, drift og vedligeholdelse af stier, fællesarealer og andre fælles
anlæg og skal tage skøde på de dertil udlagte arealer, jf. den til enhver tid gældende
lokalplan.
Udgifterne herved fordeles ligeligt mellem ejerne af samtlige ejendomme inden for foreningens område.
§3 Foreningens arbejdsmåde
Foreningen er upolitisk og kan efter generalforsamlingens bestemmelse tilsluttes en hovedorganisation
af grundejerforeninger.
§4 Medlemmer
Som medlemmer skal optages grundejere, der er ejere af en af de følgende matr. Nr. (se §1).
§5 Flere ejere af én parcel
Såfremt en parcel ejes af flere i forening, hæfter samtlige disse ejere solidarisk
for forpligtigelser over for foreningen, men højst 1 af samejerne har medlemspligt.
Hvis der ikke senest 14 dage efter opfordring fra bestyrelsen gives meddelelse til denne om, hvem
af samejerne, der udøver medlemsretten, kan dette spørgsmål afgøres af bestyrelsen.
§6 Udtrædelse af foreningen
Ophører et medlem at være ejer af en af de omhandlede parceller,
bortfalder medlemsretten på skæringsdagen, og vedkommende udtræder af foreningen
uden krav på denne og på refusion af kontingent eller udbetaling af andel i foreningens formue.
§7 Foreningsformuen
Et medlem kan ikke ved retshandler råde over sin del af foreningsformuen, ligesom hans anpart
ikke kan gøres til genstand for særskilt retsforfølgning.
§8 Kontingentfastsættelse
Kontingentet og budget fastsættes af generalforsamlingen med lige store anparter på hver parcel
på grundlag af et af bestyrelsen godkendt budget for det kommende regnskabsår.
§9 Kontingentbetaling
Kontingent betales forud for et år ad gangen, eller på anden måde efter bestyrelsens beslutning.
Ved for sen betaling er foreningen berettiget til at indkassere kontingentet med de dermed forbundne omkostninger.
Restance med kontingent medfører suspension af det pågældende medlems stemmeret og valgbarhed.
§10 Generalforsamling:
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Kun den kan give eller ændre vedtægterne.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned.
Medlemmerne skal indkaldes ved brev med mindst 21 dages varsel.
Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om dagsorden, regnskab og budgetforslag.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen.
På generalforsamlingen kan kun træffes afgørelser vedrørende emner, der inden de
i vedtægterne fastsatte frister er meddelt medlemmerne.
§11 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinære generalforsamlinger afholdes når foreningens love foreskriver det, når bestyrelsen
skønner det formålstjenligt, eller når mindst 1/4 af foreningens stemmeberettigede medlemmer
fremsætter skriftligt ønske herom til bestyrelsen.
Såfremt den ekstraordinære generalforsamling indkaldes efter ønske fra medlemmerne, skal
medlemmerne samtidig med begæringens fremsættelse meddele, hvilke emner der ønskes behandlet.
Ekstraordinære generalforsamlinger skal finde sted senest 21 dage efter, at skriftligt ønske er kommet
frem til bestyrelsen.
Indkaldelsen med angivelse af de til forhandling fremsatte emner skal udsendes med mindst 8 dages varsel.
§12 Dagsorden
For den ordinære generalforsamling skal gælde følgende dagsorden.
1 Valg af dirigent
2 Beretning fra bestyrelsen om
foreningens virksomhed i det
forløbne år.
3 Forelæggelse af det reviderede
regnskab til godkendelse
4 Forslag fra bestyrelsen
5 Forslag fra medlemmerne
6 Fastsættelse af budget og kontingent
7 Valg af medlemmer til bestyrelsen
8 Valg af 1 suppleant til
bestyrelsen
9 valg af 2 revisorer og
1 revisorsuppleant
10 Eventuelt
Forslag fra medlemmerne eller sager, der af medlemmerne ønskes behandlet på generalforsamlingen,
skal skriftligt tilsendes bestyrelsen senest 14 dage inden den pågældende generalforsamling.
Bestyrelsen udsender senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse meddelelse herom til medlemmerne.
Adgang til generalforsamlingen har kun stemmeberettigede og disses ægtefæller/samlevere eller samejere.
§13 Stemmeretten
Hver husstand har 2 stemmer. Der kan stemmes ved fuldmægtig i henhold til skriftlig fuldmagt, men ingen kan
på andre medlemmers vegne afgive mere end 4 stemmer.
Alle valg og almindelige, foreliggende sager afgøres ved stemmeflerhed.
Afstemninger kan ske ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt,
såfremt dirigenten eller et medlem kræver det.
§14 Referat
Der tages (som minimum) beslutningsreferat af generalforsamlingens vedtagelser. Dette underskrives af referent og dirigent, og referatet offentliggøres til medlemmerne.
§15 Beslutningers gyldighed
De på den ordinære eller ekstraordinære generalforsamling trufne beslutninger samt beslutninger,
der i henhold til gældende lokalplan måtte vedtages af bestyrelsen, er gældende for medlemmerne,
indtil de lovligt ændres.
Eventuel indbringelse af de trufne beslutninger for domstolene har ikke opsættende virkning.
Medlemmerne er, indtil endelig retsafgørelse foreligger, pligtige til at opfylde de i henhold til
sådanne beslutninger pålagte pligter af økonomisk eller anden art, ligesom foreningen
uanset sagsanlæg eller senere appel skal være berettiget til at foretage retsskridt til
forpligtigelsernes opfyldelse.
§16 Vedtægtsændringer
Ændringer af foreningens vedtægter kan kun ske, når mindst 2/3 af de
stemmeberettigede medlemmer har givet møde, og 2/3 heraf stemmer for ændringerne.
Er der ikke mødt 2/3 stemmeberettigede, men 2/3 af de mødte stemmer for ændringerne,
skal bestyrelsen indkalde til ekstraordinær generalforsamling, som skal afholdes inden 4
uger og med mindst 8 dages varsel.
På en sådan generalforsamling kan 2/3 af de mødte, uanset antallet, vedtage ændringen.
Fuldmagter til at stemme ved den 1. generalforsamling skal også gælde ved den ekstraordinære
generalforsamling, medmindre fuldmagtsgiveren forinden har tilbagekaldt den.
Alle vedtægtsændringer skal anmeldes til Brøndby kommune.
§17 Bestyrelsesmedlemmer
Bestyrelsen består af 3 medlemmer, der vælges blandt foreningens medlemmer, og som tillige
med 2 suppleanter vælges på den ordinære generalforsamling og afgår efter tur.
Der afgår skiftevis 1 og 2 medlemmer (formanden på lige årstal, øvrige medlemmer
ulige årstal) samt en suppleant hvert år. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv, dog vælges formanden på generalforsamlingen.
Den fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden og fører protokol over de førte
forhandlinger og de af bestyrelsen trufne beslutninger.
Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet. Dog kan der, dersom det efter arbejdet skønnes
rimeligt, tillægges et eller flere af medlemmerne et mindre honorar efter generalforsamlingens
nærmere bestemmelse.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst to medlemmer, er til stede. Der kan stemmes ved fuldmagt.
Er der stemmelighed ved afstemninger i bestyrelsen, er formandens/næstformandens stemme afgørende.
Formanden, eller i hans forfald næstformanden, er den korresponderende. Foreningens korrespondance skal
opbevares i foreningens arkiv, og der skal tages kopi af alle grundejerforeningens afsendte skrivelser.
§18 Repræsentation
Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder
som over for private.
Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med vedtægter og de
på generalforsamlingen trufne beslutninger.
Bestyrelsen er forpligtet til med passende mellemrum at orientere medlemmerne om foreningens virke.
Bestyrelsen er for så vidt angår fællesarealerne, forpligtet til at tegne sædvanlig
ansvarsforsikring.
Foreningen tegnes af formanden i hans forfald næstformanden sammen med et
af bestyrelsens medlemmer.
Ved salg eller pantsætning af fast ejendom af hele bestyrelsen.
Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke personligt for foreningsgæld.
§19 Bestyrelsesmøder
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte, formanden finder det nødvendigt, eller når mindst to
bestyrelsesmedlemmer skriftligt forlanger der.
Formanden, eller i hans fravær næstformanden, leder bestyrelsesmøderne.
Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, eller nedlægger sit mandat,
bliver umyndiggjort eller kommer ud af rådighed over sit bo, indtræder ved lodtrækning
den nye suppleant.
§20 Kasserer
Kassereren inkasserer kontingent og betaler de af bestyrelsen godkendte regninger.
Anerkendelsen skal foreligge skriftligt.
Kassereren fører regnskab over samtlige indtægter og udgifter (samt medlemsoversigt) i en sådan form, at foreningens øjeblikkelige økonomi altid kan aflæses.
Kassereren drager omsorg for, at foreningens midler sættes ind på særskilt konto lydende på grundejerforeningens navn i anerkendt pengeinstitut.
Kassereren må ikke have over kr.1000,- i kontant kassebeholdning.
Kassereren er pligtig på forlangende at fremlægge regnskabsbøger og kassebeholdning samt medlemsfortegnelse for bestyrelse eller revision.
Kassereren udarbejder foreningens årsregnskab. Kalenderåret er foreningens regnskabsår.
Årsregnskabet, revideret og godkendt af revisorerne, afleveres til formanden. Regnskabet forelægges bestyrelsen på et senest den 31. januar afholdt bestyrelsesmøde.
Vedtægterne er vedtaget på den ekstra-ordinære generalforsamling
24.2.2020 og erstatter alle tidligere vedtægter for Grundejerforeningen Espedammen.